Thursday 9 May 2013

KENAPA PERUT KEMBUNG

Masalah perut kembung bukan sahaj menyerang bayi tetapi juga orang dewasa. keadaan ini akan menimbulkan ketidakselesaan kepada yang menanggungnya. bagi mengelakkan perut kembung berulang kembali sebaiknya anda mengetahui puncanya agar boleh mengambil langkah menghindarinya.

# BANYAK MENGUNYAH GULA-GULA GETAH

Mungkin ramai yang gemar mengunyah gula-gula getah tetapi ramai yang tidak tahu bahawa gula-gula getah mengandungi pemanis buatan yang sukar dicerna oleh tubuh. hal ini boleh menyebabkan perut kembung.


# MAKAN TERBURU-BURU

Terburu-buru makan boleh menyebabkan anda menelan banyak udara yang boleh mneyebabkan gas di dalam perut. oleh itu, kunyah makanan dengan baik dengan mulut yang tertutup. sebaiknya elakkan minum dengan menggunakan penyedut minuman.


# MAKAN SAYURAN MENTAH

Sayur-sayuran memang baik untuk kesihatan tetapi iai boleh menyebabkan tubuh sukar mencernanya. ia boleh mengakibatkan perut kembung. elakkan terlalu kerap dan banyak makan sayuran mentah. usahakan makan sayuran mentah dan masak bersilih ganti.


# STRES

Hormon stres boleh mempercepatkan semua sistem di dalam tubuh termasuk sistem pencernaan. hal ini menyebabkan perut anda menghasilkan banyak gas yang boleh menyebabkan kembung.


# INTOLERANSI LAKTOSA

 Selain faktor di atas, sensitiviti terhadap gula yang terdapat di dalam susu (intoleransi lakstosa) serta sensitiviti terhadap fruktosa, iaitu sejenis gula yang terdapat di dalam jus buah, gula putih dan sirap jagung (fructose malabsorption)

                                                     *************************************

Di SHAKLEE kami menawarkan Peppermint-Ginger Plus untuk melegakan kembung perut atau angin di dalam badan. jom semak kebaikannya.....


Halia merupakan herba terbaik dalam memelihara saluran penghadaman dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat melegakan senak perut. Pudina pula merupakan herba yang membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan melegakan dan menyamankan perut.

Shaklee peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan. Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

sumber : Shaklee Malaysia

Cuma masukkan sebiji peppermint-ginger ke dalam air teh, tunggu sehingga larut, kacau dan minum. Sangat sedap. Rasa halia tak kuat sangat dan mudah diminum. Sebelum ni pernah cuba minum teh halia tapi tak dapat masuk kat tekak.





* produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Jika anda berminat sila whatssap saya 017-9838401 atau emel yanierizal07@gmail.com



No comments:

Post a Comment